Ett sätt att betrakta symtom, både fysiska och psykologiska, är att de har sitt ursprung i att vi har gjort något som inte är naturligt för oss under för lång tid. Vi har tagit oss en vana som inte stödjer vår hälsa och på sikt skapar vanan ett symtom hos oss då vi inte längre förmår hålla emot det som är onaturligt för oss.  Det kan vara små saker som tar lång tid på sig att bli ett symtom, exempelvis att gå lite snett år ut och år in och efter tio år är det problem med ryggen.  Det kan också ske snabbare, som en vana av att lyfta på ett tokigt sätt och tredje gången du lyfter tungt på det sättet så får du ryggskott.

Tankar

Samma sak gäller icke-fysiska vanor. Hur tänker du? Våra tankemönster påverkar både kropp och själ och exempelvis ett tänkande där vi regelbundet klankar ner på oss själva sänker både humöret och sätter sig på sikt i kroppen. Det finns många metoder för att ändra sina tankemönster, allt från affirmationer till KBT, NLP och akupunktur. Akupunktur gör ingen uppdelning mellan kropp och sinne, en behandling påverkar båda delarna.

 

Känslor

Vad känner du? Hur vi känner runt något är kopplat till vilka associationer det väcker hos oss. Genom att förändra de associationer vi har till olika fenomen så kan vi påverka hur vi känner. Ett sätt att göra det är att undersöka om de associationer vi har till en viss händelse, person eller fenomen stämmer med verkligheten.

 

En investering

Många vanor går att bryta fort och utan större insatser. Andra tar lite längre tid. Att jobba på en arbetsplats där du inte trivs eller att bo på en plats du ogillar kan på sikt också påverka din hälsa negativt. Det är från ett hälsoperspektiv klokare att ändra de vanorna innan de har börjat ge symtom. Givetvis kräver ett byte av jobb eller bostad planering och att bryta en sådan vana tar då längre tid. Det kan dock vara en väl gjord investering.

Närvaro

Rutiner kan vara väldigt praktiska. Vi vet vad vi ska göra och kan göra det utan att behöva tänka eller till och med utan att vi riktigt vaknat på morgonen. Det är fördelen med dem. En nackdel är att de får oss att gå på en autopilot och att vi då är mindre vakna på vad som sker i livet. Kommer du ihåg din första skoldag? Eller när du som nybliven körkortsinnehavare körde bil själv för första gången? (Fyll i lämpligt exempel på något du kommer ihåg från första gången du gjorde det). Första gången vi gjorde något krävde mer närvaro och uppmärksamhet av oss och därför minns vi det bättre. Kommer du ihåg din tjugonde skoldag? Eller tolfte gången du körde bil själv? Det är knappast troligt att det minnet är starkt för vid det laget har redan autopiloten kopplat in.

 

Naturlig variation

Livet har alltid en viss variation i sina mönster. Årstiderna kommer regelbundet men de har alltid en viss variation från tidigare år. Det sker ingen upprepning och det finns inte någon strävan att det ska vara identiskt med tidigare år. Vår hälsa stöds av att vi har en variation i våra liv. När vanor och rutin smyger sig in så minskar vår närvaro och vi kan missa många möjligheter som kommer i vår väg.

 

Ichi e Ichi go

Det finns ett japanskt talesätt som lyder ”Ichi e ichi go”. De kan ungefär översättas med att varje gång är en ny gång och att ta chansen medan den är. Livet är ingen repris utan sker nu och vid varje tillfälle har vi möjligheten att uppleva något nytt som berikar våra liv. Även om det är något vi gjort tusentals gånger tidigare så var inte dessa helt samma som den gång som är nu. Är du uppmärksam nog för att hitta något nytt där du nu sitter? Du har troligen läst på en hemsida som denna många gånger förr. Vad är nytt nu? Vad kan du göra annorlunda så att det blir nytt?

 

Gör det roligt

När vi bryter våra vanor ges vi chansen att leva upp och återupptäcka detaljerna som gör en skillnad i helheten.  Ta chansen och gör något annorlunda mot vad du brukar göra. Det kan vara något så enkelt som att ta en annan väg till jobbet, att först ta på vänster sko istället för höger, att köpa en annan kvällstidning eller att välja en serietidning istället. Börja med de små sakerna och öka efter hand för att se vart det leder. Var kreativ och ha kul längs vägen.

En kommentar till Bryt dina vanor!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *